הפרת חוזה: מה אומר החוק ומתי כדאי לתבוע פיצויים

חתימה על חוזה או הסכם מחייבת את שני הצדדים על כל סעיפיו. אבל מה קורה אם מתקיימת הפרת הסכם? השאלות והתשובות

חוזים רבים נחתמים בכל רגע ברחבי העולם. השכרת דירה בין משכיר לשוכר, משכנתה בין הבנק לרוכשי נכס, הסכם הצטרפות לחברת תקשורת בין לקוח לחברה, חוזה בין מעסיק לעובד ועוד. חוזים והסכמים רבים עוברים בצורה חלקה במקרים רבים, אך במקרים אחרים צד אחד סבור כי הצד השני ביצע הפרה.

מה קובע החוק?

בחוק החוזים (תרופות בשל הפרת חוזה), תשל"א-1970 מוזכרים שלושה סוגים עיקריים של סעדים: אכיפת החוזה, ביטול החוזה ופיצויים.

מהם הסוגים של הפרת חוזה?

יש הפרה יסודית והפרה לא יסודית, הפרה יסודית היא הפרה שניתן להניח לגביה שאדם סביר לא היה מתקשר באותו חוזה אילו ראה מראש את ההפרה ותוצאותיה, או הפרה שהוסכם עליה בחוזה שתיחשב ליסודית, כלשון החוק.

בהפרה לא יסודית, הנובעת ממעשה או ממחדל, "זכאי הנפגע לבטל את החוזה לאחר שנתן תחילה למפר ארכה לקיומו והחוזה לא קויים תוך זמן סביר לאחר מתן הארכה, זולת אם בנסיבות הענין היה ביטול החוזה בלתי צודק; לא תישמע טענה שביטול החוזה היה בלתי צודק אלא אם המפר התנגד לביטול תוך זמן סביר לאחר מתן הודעת הביטול", כלשון החוק.

מתי לא ניתן לתבוע את אכיפת החוזה?

• החוזה אינו בר ביצוע
  • חוזה למתן שירות אישי
  • ביצוע החוזה תדרוש מידה לא סבירה של פיקוח מצד ביהמ"ש או הוצל"פ.
  • אכיפת החוזה אינה מוצדקת בנסיבות העניין

מתי ניתן לתבוע פיצויים?

בסעיף 10 מצוין כי "הנפגע זכאי לפיצויים בעד הנזק שנגרם לו עקב ההפרה ותוצאותיה ושהמפר ראה אותו או שהיה עליו לראותו מראש, בעת כריתת החוזה, כתוצאה מסתברת של ההפרה".

יש גם אפשרות לפיצויים ללא הוכחת נזק, כפי שכתוב בסעיף 11 א' וב': "הופר חיוב לספק או לקבל נכס או שירות ובוטל החוזה בשל ההפרה, זכאי הנפגע, ללא הוכחת נזק, לפיצויים בסכום ההפרש שבין התמורה בעד הנכס או השירות לפי החוזה ובין שוויים ביום ביטול החוזה. הופר חיוב לשלם סכום כסף, זכאי הנפגע, ללא הוכחת נזק, לפיצויים בסכום הריבית על התשלום שבפיגור, מיום ההפרה ועד יום התשלום, בשיעור המלא לפי חוק פסיקת ריבית, תשכ"א-1961, אם לא קבע בית המשפט שיעור אחר".

עו"ד שי ורד - הפרת חוזה