חתימה על הסכמים מהאינטרנט: דברים זולים עולים ביוקר

במידה ולעסק חדש יש כמה שותפים, הם צריכים להסדיר את סוג וטיב היחסים ביניהם עם עורך דין עוד לפני שהם מתחילים בפעילות העסקית. למרבה הצער, אנו כעורכי דין נתקלים רבות במקרים של שותפים עסקיים אשר מצאו ברשת הסכמים כלשהם, לרוב גרועים במיוחד, וחתמו עליהם בשל שיקולי חיסכון.
כך למשל, מקרה שהיה: שני שותפים בבית קפה/ מסעדה הורידו הסכם מהאינטרנט וחתמו עליו, ובמסגרתו סיכמו על שותפות, על מנת לחסוך בעלויות עו"ד. החוזה, שהורד מהרשת כאמור, היה לוקה בחסר ולא נקבעו בו מגנונים מסחריים שונים. לאחר שנה של שותפות, ולאחר שהשותף הצליח לרומם את ערכו הכלכלי של בית העסק ולהביאו לרווחים יפים, החליט שותפו לשלחו מן המקום והשותף השני נאלץ לתבוע תוך כדי הסתמכות על אותו הסכם חסר, אשר הורד מהאינטרנט.
השותף אמנם זכה בתביעה, אך מצב זה היה יכול להימנע במידה והיה נערך ההסכם ע"י עורך דין, או לפחות לאחר ייעוץ משפטי הולם.

מדוע חברות קטנות ובינוניות אינן פונות לקבלת ייעוץ משפטי?

בחברות גדולות, בין אם הן נסחרות בבורסה או לא, ידוע כי שקיימת מחלקה משפטית המטפלת בענייניה המשפטיים של החברה, בין אם בעזרת ליווי חיצוני או במסגרת המחלקה. אותו יועץ משפטי שומר כי עיניינה המשפטיים של החברה יתנהלו באופן תקין.

חברות בינוניות קטנות, לעומת זו, סבורות (וטועות) כי היקף הפעילות שלהן אינו מצריך ליווי משפטי של עורך דין. בנוסף, העלויות המשפטיות של ייעוץת משפטי עלולות להוות בעיה לעסקים אלו, בעיקר אם הם בתחילת דרכם.

היתרונות בליווי משפטי שוטף לעסקים קטנים ובינוניים


אז כיצד חברה קטנה או בינונית יכולה להבטיח לעצמה ליווי משפטי מקצועי לאורך הדרך? תחילה, עלינו להדגיש כי כיום, בשל ריבוי עורכי הדין בישראל, עלותה הכספית של ליווי משפטי קבוע אינה יקרה כבעבר וניתן להתאים לכל לקוח את היקף הייעוץ המשפטי בהתאם לתקציב שלו. יש לזכור כי ליווי משפטי יכול לחסוך לחברה הרבה כסף בכך שהיא מונעת חשיפה משפטית בעתיד. לדוגמא, חשוב שחברה מסוימת מעסיקה עובד שכיר - כן, אפילו אם מדובר בעובד בלבד - חשוב שהיא תקבל ייעוץ משפטי בתחום דיני העבודה לגבי הזכויות של אותו עובד, על מנת להגן עליה מפניי התנהלות אשר עלולה לגרום לתביעות משפטיות עתידיות.
דוגמא אחרת תתייחס לחברה העומדת להתקשר בהסכם עם צד שלישי. ייעוץ משפטי הולם יסייע לה לכלול בהסכם סעיפים ומנגנונים אשר יגנו עליה במקרה שהצד השלישי אינו מבצע את ההסכם כלשונו.

חשוב לזכור כי כמעט כל פעולה שמבצעת חברה כלשהי היא בעלת פוטנציאל להשלכות משפטיות כאלה ואחרות. ליווי משפטי שומר ומגן על החברה, מנהליה ועובדיה מפני ביצוע טעוניות אשר עלולות להגמר בקנסות או הוצאות משפטיות מיותרות. לדוגמא, חברה אשר מפרסמת פרסומים כלשהן המיועדים לצרכן, חייבת בחוק הגנת הצרכן, תשמ"א -1981.

יתרון נוסף של ליווי משפטי שוטף ומונע הוא הזמינות של עורך הדין ללקוחותיו לחוות דעה משפטית על כל נושא שהוא.

המסקנה: ייעוץ משפטי מקדים הוא אקט מניעתי

בתקופה האחרונה התוודענו להתקפות סייבר על עסקים שונים, דוגמת סוכנות הביטוח שירביט ובית החולים הלל יפה. מקרים אלה ממחישים את הצורך בטיפול משפטי מקדים כאקט מניעתי, שכן נקיטת פעולות כאלה ואחרות בצורה סדורה וידועה מראש, על פי תקנות הגנת הפרטיות והנחיות מערך הסייבר הלאומי, היו מסייעות מראש לאותם עסקים. ייתכן ואת הפריצה לא היה ניתן למנוע, אך היה ניתן להיערך אליה באופן טוב ונכון יותר ולטפל במקרי הפריצה בזמן אמת בצורה טובה יותר.

דוגמא נוספת המדגימה את חשיבותו של לווי משפטי לחברות קטנות ובינוניות: חברה, אשר משרד עו"ד מלווה אותה באופן שוטף, קיבלה הצעה מחברה אחרת המספקת שירותי גיבוי חיצוניים. לאחר בדיקה של עורך הדין את הנושא התעוררו שאלות הקשורות לאחריות כלפי הלקוח, ועל כן חזרה החברה אל אותו צד שלישי לשם שיפור תנאי ההתקשרות. ניתן להבין מדוגמה זו כי במידה והחברה הייתה חותמת על ההסכם ללא עזרת העו"ד שלה, היא הייתה חשופה לתביעות עתידיות.

הדוגמאות שציינו לעיל הן רק טיפה בים. יש להבין כי ברגע שמנהלים עסק - לא משנה באיזה תחום - החברה חשופה לתביעות ולסוגיות משפטיות כאלו ואחרות, אשר עלולות לסכן אותה מבחינה כספית והן משום פגיעה במוניטין שלה, במידה ולא תיוועץ מראש בעורך דין, ולכן מוטב לקבל ייעוץ משפטי מקדים ומונע.