כיצד תבחר עורך דין בעל ניסיון בליטיגציה משפטית

מבין עשרות אלפי עורכי הדין שיש כיום בישראל, רק הליטיגטורים – עורכי דין המופיעים ומייצגים באופן תדיר בבתי המשפט השונים – הם אלו ה"משופשפים" באמנות ההופעה בפני שופטים ומכירים את המערכת מתוך ניסיון בשטח. שועלי קרבות כאלו אתם רוצים שיהיו לצידכם בבית המשפט ביום הגורלי, כדי להגביר את סיכויי הניצחון שלכם, בין אם מדובר בתיק אזרחי או פלילי. אבל איך מזהים אותם בעת בחירת עורך דין?

במדינת ישראל יש יותר מ-700,000 תיקים משפטיים הנדונים בבתי המשפט השונים בכל שנה. בכל תיק כזה, מופיעים עורכי דין משני הצדדים – לא משנה אם מדובר בתביעה המערבת רשויות, עסקים או בין אנשים פרטיים.
על כל ה"הצגה" הזו מנצח שופט/ת או צוות שיפוט (תלוי בערכאה בה נדון התיק), ולמרות שיש חוקי מדינה והנחיות כלליות לשפיטה בתיקים, התנהלות התיק בבית המשפט וכמובן תוצאתו תלויה לא מעט בסגנונו האישי של השופט או השופטים הדנים בתיק, וגם ביכולת של עורכי הדין להשפיע בהופעתם, בדרך הצגת טיעוניהם, ביכולתם לחקור את העדים השונים ולהביא ראיות המחזקות את ה"קייס" של הלקוח/ות שלהם.

עורכי דין המופיעים באופן תדיר בבתי המשפט עוסקים למעשה בליטיגציה משפטית – הצגת טיעונים בפני בית המשפט וחקירת העדים על דוכן העדים. ליטיגציה היא למעשה אותו ענף משפטי הכולל גם את אמנות ההופעה בבתי המשפט, אמנות החקירה וגם את ההתנהלות בתוך בית המשפט, בכפוף לשוני הקיים בניהול תיקים הנובע מהשונות האנושית של שופטים שונים.

שי ורד עו"ד

מן הסתם, אם נקלעתם לסיטואציה הדורשת ייצוג בבתי משפט – בין אם כתובעים ובין אם נתבעים – יש לכם אינטרס ברור להיות מיוצגים על ידי עורך דין מנוסה בליטיגציה משפטית משמעותית.
איך מזהים עורך דין שהוא גם ליטיגטור טוב? הנה כמה תכונות חשובות של עורך דין בעל ניסיון רב בליטיגציה משפטית:

  • ניסיון, ניסיון, ניסיון

בכל הקשור ביכולת לנצח בבתי המשפט, להבדיל מעורכי דין המתמחים בגיבוש הסכמים וחוזים, או כאלו המתמחים במקרקעין למשל – לניסיון יש משקל מכריע. חלק גדול מעורכי הדין, אם לא רובם, אינו מתורגל ומורגל להופיע בבתי משפט. במילים אחרות, הם אינם עוסקים בליטיגציה משפטית.
לעומת זאת, עורכי דין שכן מופיעים דרך קבע בבתי המשפט, צוברים לא רק את הניסיון ההכרחי כדי להתנהל נכון בבתי המשפט, אלא גם מקבלים היכרות קרובה עם הניואנסים של כל שופט, על הבדלי הסגנונות בשיפוט ובאווירה של בית המשפט.
ליטיגטור איכותי וטוב הוא עורך דין המתמחה בליטיגציה משפטית, הכוללת הופעה סדירה וקבועה בבתי המשפט השונים לאורך זמן, אשר יודע לבנות קייס משפטי לטובת לקוחותיו מתוך אסטרטגיה משפטית סדורה ומתוכננת, לחקור באופן יעיל את העדים על דוכן העדים ולהציג את הטיעונים בשפה משפטית רהוטה.

  • גמישות אסטרטגית

אסטרטגיה היא תורת הלחימה שעמה יוצאים לכל קרב באשר הוא, אולם כל תוכנית כזו היא גם בסיס לשינויים, בהתאם להתפתחות בשדה הקרב.
לכן, בנוסף לאסטרטגיה המשפטית, עורך דין בעל ניסיון בליטיגציה ידע לבצע את ההתאמות הנכונות בין האסטרטגיה המשפטית שבחר עבור הלקוח שלו, לבין התנהלות הנפשות הפועלות במשפט עצמו – השופטים, ועורכי הדין של הצד שכנגד.
מדוע חשוב כל כך להתאים את יישום האסטרטגיה המשפטית למה שקורה בפועל בבית המשפט?
בית משפט מתנהל על ידי בני אדם, וגם השופטים ועורכי הדין שכנגד הם בני אדם המונעים על ידי מכלול של רגשות, העדפות, סגנונות תקשורת וסגנון התנהלות האישי רק להם. כמו בהתמודדות ספורטיבית, כך גם בהתמודדות המשפטית יש צורך להתחשב במה שהיריב עושה על המגרש, אך חשוב גם לדעת לנהל את "המשחק" במגרש הפרטי של הלקוח.
לכן, מרכיב חשוב בליטיגציה משפטית מנצחת הינו היכולת לתכנן טקטיקה ואסטרטגיה משפטית שלמה בהתאם למטרות הלקוח ולהתפתחויות בבית המשפט. לעתים, כמו בתחרויות ספורט, תוכנית שלפני המשחק הינן טובות עד לעלייה על המגרש – אם משהו לא עובד בתוכנית, יש חובה לערוך שינויים בזמן אמת בהתאם להתפתחויות המשפטיות באולם בית המשפט. ליטיגטור טוב ידע לזהות את השינויים וההתפתחויות הללו, ולעדכן בזמן אמת את דרך ההתנהלות שלו.

  • יכולות גבוהות של תקשורת בינאישית

כבר אמרנו שליטיגציה משפטית נכונה היא היכולת לגשר בין האסטרטגיה המשפטית שנקבעה לבין מה שקורה בפועל בבית המשפט.
בגלל המימד האנושי של התנהלות הליכים משפטיים – הליך משפטי ממוצע בישראל לוקח לפחות כשנה – חלק מרכזי מה"משחק" המשפטי נועד "לזכות בנקודות" אצל השופט/ים, ולגרוע נקודות מהצד שכנגד.
לכן ליטיגציה נכונה בבתי המשפט צריכה לכלול לא רק כישורים גבוהים של הצעת טיעונים הנבנים לכדי קייס משפטי איתן, ולא רק יכולות לבצע חקירת עדים אפקטיבית המחזקת את גרסת הלקוח ומחלישה את גרסת הצד השני – היא גם היכולת לתקשר באופן אפקטיבי ונכון עם השופט/ת, ולפעמים גם עם הצוות המשפטי של הצד השני.
בהקשר זה, אין מדריכים כתובים: רק הניסיון של עורך הדין שלך יכתיב לו מתי כדאי וצריך להתווכח עם החלטות השופטים, ומתי השלים עמן; מתי לתקוף את הצד שכנגד; מתי ואיך להביא טיעון חד, ומתי לנהוג באופן המתחייב לפי ההתרחשויות בפועל.
כאמור, יש הרבה עורכי דין בשוק – אולם אם אתם יודעים שאתם מגיעים לאולם בית המשפט, כתובעים או נתבעים – חשוב להתייעץ, ואף לשכור את השירות של עורך דין בעל ניסיון רב ככל האפשר בליטיגציה משפטית בפועל.

עו"ד שי ורד, בעל ניסיון של למעלה מ-20 שנה בליטיגציה משפטית מסחרית-אזרחית, זמין עבורכם לכל שאלה משפטית, לרבות לייצוג בבתי משפט.

השאירו פרטים כאן
וצוות המשרד ייצור עימכם קשר בהקדם